opzetten samenwerking kunstenaars, familie, vrijwilligers, personeel en mensen met dementie in Litouwen

19 oktober 2015: Terug uit Vilnius met een 5 jaren plan en een testjaar op stapel. fantastisch om deze groep te begeleiden en te zien veranderen van afwachtend naar ondernemend, van tegengestelden naar een gezamenlijk doel. Keihard werken, maar wat een resultaat! We gaan concrete stappen zetten om oefen- en ontmoetingsplekken te creëren en vrijwilligers, familieleden, verzorgenden en kunstenaars samen te brengen en op te leiden om creativiteit in te zetten en activiteiten met mensen met dementie op te zetten.
met dank aan Olga Polevikova en Alina Semionova van de 10 Muzes/Actás!

15 oktober 2015: Gisteren aangekomen in Vilnius voor het vervolg op de voorstelling Zwarte gaten & Losse eindjes vorig jaar in Litouwen. We zijn gestart met de driedaagse bijeenkomst over dementie met familieleden, personeel en kunstenaars, met als doel te kijken hoe nieuwe initiatieven kunnen ontstaan waarbij samenwerking vanuit de verschillende betrokkenen mogelijk is.
We zijn te gast bij Respublikinė Vilniaus Psichiatrijos ligoninė.
Het is fantastisch de ervaring van de afgelopen jaren te kunnen inzetten en ook hier nieuwe mogelijkheden te openen.
In het begeleiden van het proces merk ik keer op keer hoe echt contact maken, in het moment en bij de feiten blijven, communiceren en verandering mogelijk maakt. Of het nu tussen mensen met dementie en hun familieleden of het personeel is of tussen de verschillende doelgroepen of de verschillende departementen en/of organisaties. en heerlijk om zonder een woord Litouws te kennen, met de mensen met dementie te kunnen communiceren, zingen, uitwisselen met handen en voeten en samen te zijn en te genieten van elkaars aanwezigheid. en als ik hier ben, is het mooi om te zien hoe ontzettend veel werk er in Nederland al gedaan is. en overal zie ik het zelfde: er zijn mensen nodig die erin stappen en het gaan doen en het mogelijk willen maken, en dan komt de beweging opgang en opent een deur….. wordt vervolgd!

18 juni 2013: Black Holes & Loose Ends in Vilnius
Net terug uit Litouwen. De voorstelling is met ongelooflijk enthousiasme ontvangen. De Nederlandse ambassadeur Dhr. Spaans heeft de voorstelling bezocht en was zeer enthousiast. Een onverwachte ontmoeting en ondersteuning.